gtag('config', 'UA-136790067-1');
torstai, 28 toukokuun, 2020
Fitness This & That Treenaaminen Urheilu

Back in Business 2020 – Kilpailulisenssiä ja pari muuttujaa

Kuten moni jo tietääkin ja on kuullut, niin kävin ”pienessä” operaatiossa tammikuun puolella, ja siitä johtuen olen ollutkin melkein täydessä vuodelevossa ihan viime päiviä lukuunottamatta.

Elämässä myllertää nyt muistakin syistä, mutta niistä huolimatta ajattelin vaihteeksi antaa aikaani taas blogille, kun vuodenvaihteen jälkeen sain aikaani vieviä opintoja kasaan, ja sitä kautta arkea rauhallisemmaksi. Leikkauksesta tulen kyllä kertomaan enemmän, sillä kuvaan siitä videon, eli myös unholaan jäänyt Youtube tulee täyttymään tänä vuonna, koska tämä vuosi on kisavuosi!

Haluan ikuistaa kisajutut videolle, ja muutenkin kokeilla sisällöntuottamista videomuodossa, nyt kun on vempeleetkin hommattu sitä varten!

Kaikesta tästä lisää myöhemmin, mutta ennen sitä haluan käydä läpi omia tavoitteita kisojen suhteen, varsinkin kun salikieltoa on vielä jäljellä.

Kisalisenssi ja kisasuunnitelmat

Ensimmäisiin kisoihin minun oli tarkoitus osallistua jo vuonna 2016 (omg!!), mutta erinäisitä syistä johtuen kisadebyyttini on vasta tänä vuonna. Tähtäimessä oleva kisa tulee olemaan Nordic Fitness Expo lokakuussa. Se tulee olemaan samalla myös juhlan paikka, koska Expot täyttävät tänä vuonna 25 vuotta!

Ensimmäistä kertaa kisat järjestetään myöskin Lahden sijaan Turussa, joten kisapaikkani tulee olemaan aivan uusi myös itselleni.

East Side Gallery: Berlin

Mehän toteutettiin välidieetti toukokuu-elokuu 2019 aikavälillä, ja minun oli tarkoitus kisata jo nyt keväällä. Tiedettiin kuitenkin, että leikkaus tulee ja sen takia päädyttiin jälleen siirtämään kisaamisen ajankohtaa.

Kisalisenssi on nyt kuitenkin lunastettu, joka tietysti tarkoittaa sitä, että tähtäin tosiaan on Nordic Fitness Expoilla 2020. Taso on varmasti todella kovaa, ja uskon että kilpailijamäärä kasvaa jälleen mutta luottoa omaan tekemiseen löytyy huimasti enemmän, mitä aiemmin.

Leikkaus ja sen jälkiseuraukset on otettu huomioon, ja tietysti tavoitteena on saada paras mahdollinen kunto kisalavoille. Ihan hirveästi aikaa kehityskaudelle ei enää jää, joten pyrin optimoimaan kaiken entistä paremmin ja järkevämmin, että saadaan kehitys oikeasti maksimoitua.

Olen tosi tyytyväinen, että toteutimme välidieetin, sillä aloituskunto on uusimpien inbody-mittausten mukaan taas parempi. Toki, tämä treenaamattomuus vaikuttaa asiaan, mutta nyt täytyy vaan malttaa ja sitten painaa täysillä, kun pääsee takaisin salille.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJa sinnehän aion palata jo ensi viikon aikana. Vielä ei kuitenkaan kovia treenejä pääse tekemään, mutta asteittain niihin pääsee pian jo kiinni.

Kisalisenssit on tosiaan pakko lunastaa aina saman vuoden tammikuun loppuun mennessä, mikä on vähän harmi, koska elämässä voi milloin tahansa tulla mitä tahansa yllättävää, jota ei pysty ennakoimaan. Se siis tarkoittaa myös sitä, että kisaaminen ei ikinä ole täysin varmaa ja lopullinen päätös minunkin kohdallani tehdään vasta paljon myöhemmin tänä vuonna.

Tavoitteet kisavuodelle 2020

Ensisijainen tavoite on totta kai palautua tästä leikkauksesta mahdollisimman nopeasti ja hyvin. Sen lisäksi olen jo pitkään pohtinut omia tavoitteita lajin ja kisojen suhteen.

Tällaisia tavoitteita minulla on tälle vuodelle:

  • Haluan näyttää urheilijalta ympäri vuoden

Tämä tarkoittaa sitä, että kisojen jälkeen pidetään kunto ”lähellä” kisakuntoa, jotta pääsen aina vain parempaan ja parempaan aloituskuntoon.

  • Järkevä dieetti ja luotto siihen

Välidieetin ansiosta olen oppinut omasta kehosta taas enemmän, ja tiedän suurin piirtein, mitkä ovat minimikalorit, joilla kroppani käy ja jaksaa, joten tavoitteena on myös hioa dieettikuvioita ja luottaa omaan tekemiseen. Vaaka ei ole yhtä tärkeä kuin kehonkoostumus.

  • Onnistunut lavaesiintyminen

Harjoituskisassa esiintyminen meni ihan ookoosti, mutta nyt täytyy hienosäätää asentoja todella paljon ja muistaa viimeistellä ne myös lavalla. Tätä olen harjoitellut paljon ja en malta odottaa, että pääsen vihdoin tekemään oman suorituksen kisapäivänä.

  • Lihasmassaa lisää

Tämä on aika selkeä. Otan inbody-mittauksen avuksi mittaamaan ihan määrällisiä tavoitteita. Paino on jaloilla, sillä erityisesti pakaraan tarvitsee _todella_ paljon lisää lihasta, jos mielii pärjätä. Kehityslistalla ovat myös rinta ja olkapäät. Koko kehon lihasmassaa tulee kuitenkin kasvattaa tasaisesti, ja olen asettanut itselleni tavoite luvun siihen.

  • Järkevämmät treenit

Tämä ei nyt ole mikään yllätys, mutta tätä pitää tehdä koko ajan sitä mukaan, kun oppii omasta kehosta. Kaikki liikkeet eivät toimi minulle, ja sen takia pitää tunnistaa sellaiset variaatiot, jotka ovat linjassa tavoitteiden kanssa.

Nordic Fitness Expojen lisäksi tulen kisaamaan muissakin kisoissa tänä vuonna, ja juuri se on erityisen kutkuttavaa! Tulokkaille on tänä vuonna oma kisa Kotkassa, josta olen erityisen innoissani.

Joten vuosi 2020 – ole hyvä vuosi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top