gtag('config', 'UA-136790067-1');
sunnuntai, elokuu 25, 2019
Hyvinvointi Kaupallinen yhteistyö Treenaaminen

Näistä ongelmista pääsin eroon kehonhuollon avulla

*Kaupallinen yhteistyö Hieronta Ville

Kehonhuolto. Jokaisen treenaajan olkapäällä istuva piru. Pitäisi venyttää, virua, rullata ja käydä hieronnassa. Ei jaksa, eikä kerkeä. Mutta minkälaisia ongelmia kehonhuollolla voitaisiin ehkäistä ja korjata, jos vain jaksaisi ja ehtisi?

Kehonhuolto on todellisuudessa yhtä tärkeää kuin itse treenaaminen, joten siihen kannattaa panostaa. Kirjoitin jokin aika sitten siitä, miten minun on ollut vaikea saada selkää hermottumaan. Varsinkin vertikaaliset vetoliikkeet ovat olleet haastavia. Jalkatreeneissä puolestaan pakaran hermotus on tuottanut tuskaa. Kaikki liikkeet ovat suurinpiirtein tuntuneet vain etureisissä. Näille on löytynyt ihan konkreettisia syitäkin, vaikka suuressa roolissa on ollut myös muscle-mind-yhteyden tietoinen parantaminen.

Instagramiani seuranneet tietävät, että selän hermottamisessa ja treenaamisessa olen ottanut isoja askelia eteenpäin. Jopa leuanveto on alkanut sujua kohtalaisen hyvin. Parempi hermotus on johtanut myös siihen, että selkätreeneistä on tullut lempitreenejä.

Vihdoin mun selkäreenit on alkaneet toimia!

Pakaran hermotuksesta en ole vielä ehtinyt kirjoittamaan sen tarkemmin, mutta teen sen nyt. Kuten selän kohdalla, myös pakaralihakset ovat alkaneet toimia vasta tänä vuonna kunnolla ja vielä erityisen hyvin dieetin aikana. Olen laittanut merkille minua vaivanneen puolieron, sillä vasen pakara on ollut itsepäisempi tottelemaan kuin oikea. Silti ero esimerkiksi vuoden takaiseen on huikea. Nyt minulla on pakaralihakset, ja vieläpä hyvin hermottuvat sellaiset. Pakko lisätä vielä, että en malta odottaa niiden rakennuskautta.

Tie näiden ongelmien kanssa ei ole ollut helppo. Aiemmin tänä vuonna minua vaivasi keskivaikea lihasjumi oikean lavan seudulla. Se tuli kipeäksi yhtäkkiä ja vaivasi useamman kuukauden välillä enemmän ja välillä vähemmän. Treenatessa jumi tuntui vähän lievittyvän mutta heti sen jälkeen tunne paheni, joten olinkin vähän aikaan kokonaan ilman selkätreenejä.

Miten pääsin ongelmista eroon?

Seuraavalle rakennuskaudelle on kovat tavoitteet!

Tuskailin selän kanssa täydelliseen turhautumiseen asti, ja kokeilin oikeastaan kaikkea, mitä nyt vain saattoi keksiä. Sitten ihan kuin joku olisi kuullut pienen ilmoille heitetyn rukouksen kivuttomasta lavasta, sillä onnekseni aloitimme yhteistyön Villen kanssa, ja kerta kerran jälkeen lapa alkoi tuntua paremmalta.

Koska teen toimistotyötä ja hartiaosasto on ollut jumissa taaperon kantamisesta, katsottiin myös muutama hyvä liike rintarangalle ja yläselälle.

Hyvä ja säännöllinen hieronta on yksi osa-alue kehonhuoltoa ajatellen, mutta sen lisäksi olen saanut paljon apua valmentajalta ja fysioterapeutilta. Yksikään treeni ei nykyisin ala minulla sillä tavalla, että lähtisin töistä tai kotoa suoraan suorittamaan takakyykkyä tai mitä tahansa muuta liikettä. Eihän sinullakaan?

Käytän jokaisen treenin alussa noin 15-30 minuuttia siihen, että lämmittelen kehon hyvin läpi ja vasta sen jälkeen aloitan kunkin treenipäivän sarjat.

Huoltaminen voi olla myös tehokasta ja nopeaa

Hieronnalla on selkeästi ollut suurin vaikutus vasempaan pakaraan, sillä se oli todella paljon enemmän jumissa kuin oikea. Sittemmin jumi on mennyt parempaan päin ja pakara hermottuu kaikissa asennoissa ja liikkeissä.

Hieronnassa käyn noin kahden viikon välein ja totta kai ylläpitäviä harjoitteita täytyy tehdä oli sitten kyseessä mikä kehon osa tahansa.

Se ei silti tarkoita sitä, että kehonhuollon tarvitsisi kestää tunteja putkeen pitkiä staattisia venytyksiä tehden. Jos ei ole vielä kokeillut dynaamisia venytyksiä, niin suosittelen vahvasti, sillä ne ovat ainakin minulla olleet ne liikkeet, joista on oikeasti ollut hyötyä. Ne on paitsi tehokkaita mutta säästävät myös aikaa.

Teen siis ennen jokaista treeniä näitä dynaamisia venytyksiä ja sen lisäksi minulla on viikon aikana muutama pidempi kehonhuoltohetki kotona kaikista kireimmille paikoille tai jos tarvitsee muuten vielä tehdä jotain täsmähuoltoa. Käytännössä nämä kireimmät alueet ovat rintaranka/olkapäät ja takareidet niin kuin aika monella muullakin. Lisäksi panostan nilkan liikkuvuuteen, koska haluan tulevaisuudessa suorittaa kyykyn pystymmällä tekniikalla, ja tällä hetkellä nilkan liikkuvuus ei ihan riitä siihen.

Ville oli liian nopea, en ihan saanut kunnollista kuvaa. 😀

Se, mitä siis halusin sanoa, panosta laadukkaaseen kehonhuoltoon, sillä se ei välttämättä tarkoita tunteja kestäviä venytyssessioita. Kokemuksesta voin kertoa, että pahat jumit ärsyttää miljoona kertaa enemmän kuin itse kehonhuollon tekeminen. 😉

Ja vielä sen mainitakseni, että vaikka teemme yhteistyötä Villen kanssa, voin täydestä sydämestä suositella häntä. Ja jopa mun äiti tykkäsi käydä hieronnassa Villellä, vaikka hän ei ole tykännyt muista hierojista, koska olotila ei ole ollut hyvä sen jälkeen. Mutta nyt oli!

Villen tutustumishieronta on tosi edullinen. Jos kiinnostuit, niin katso lisää Villen Facebook-sivulta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top