torstai, toukokuu 23, 2019
Treenaaminen

Urheilijan kevyttä viikkoa

Ensimmäinen kevytviikko tuli vuoroonsa tällä viikolla sen jälkeen, kun aloitimme tavoitteiden mukaisen suunnitelman. Tällä hetkellä treenit menevät niin, että kovia viikkoja on kolme, jonka jälkeen on aina kevennetty viikko. Mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa?

Kevyillä viikoilla on yhtä tärkeä rooli treenisysteemissä kuin kovillakin viikoilla, joten sen takia on tärkeää, että ne käytetään oikealla tavalla. On tärkeää, että niiden olemassaolo täyttää tarkoituksensa.

Kevytviikko ei tosiaankaan tarkoita sitä, että ei tehtäisi mitään tai että unohdettaisiin kaikki suunnitelmallisuus – päinvastoin!

Taannoinen tiimipäivä sisälsi mm. kuvausta

Totta kai on tärkeää palautua kevyen viikon aikana ja valmistautua seuraavaan kovaan viikkoon mutta palautuminen ei ole sama asia kuin laiskottelu.

Ennen saatoin treenata samaa ohjelmaa kaksikin kuukautta ja kevytviikko oli vähän sitä sun tätä mutta nykyisin suunnitelmallisuus pysyy myös kevyen viikon aikana. Ja omalle kropalle sopii oikein hyvin se, että kovia viikkoja on ”vain” kolme ennen kevennystä. Koska sitä treenit oikeasti ovat – todella kovia.

Tällä ”ensimmäisellä” kevennetyllä olen palautellut sekä mieltä että kehoa. Kävin rauhoittumassa ja rentoutumassa kasvohoidossa, joka oli tietenkin enemmän mielelle suunnattua. Sen lisäksi olen rullaillut paikkoja auki ihan huolella hierontaa unohtamatta.

Kaikista parasta on kuitenkin ollut tällä viikolla saamani parhain unipalaute varmaan niin kuin ikinä! 4,5/5. Eli kyllä uneenkin voi panostaa. Tähän aiheeseen paneudun kuitenkin tarkemmin vähän myöhemmin, koska se vaatii aivan oman pohdinnan!

Kevyeen viikkoon kuuluu aerobisten ja poseeraustreenien lisäksi myös ihan kuntosalillakin treenailua, joskin treeni on hieman erilaista kuin muutoin.

Poseeraustreeniä

Kaikista tärkeintä minulle on kuitenkin kevyellä viikolla se, että hermosto saa kunnolla lepoa eikä takaraivossa paukuta ajatus ”pitää tehdä” tai ”pitäisi tehdä”. Rauhallinen ruokailu, lyhyet päiväunet ja mielekäs tekeminen on kaikki sitä, mikä palauttaa ja valmistaa uuteen, rankempaan viikkoon. Ja tämä ei ole vapaaehtoista – en suostu treenaamaan, jos nämä asiat eivät toteudu. Eikä ilman treenejä tietenkään kehity. Balanssin on löydyttävä kaikkina päivinä ennen kuin mistään kisadieetistä voi edes puhua.

Tunnen itseäni sen verran hyvin jo, että tiedän mitä asioita täytyy muuttaa tai parantaa, jotta arjessakin stressitasot pysyvät mahdollisimman alhaisina. Tämä stressiasia on yksi niistä tärkeimmistä oivalluksista. Esimerkiksi tänään tiedän, että olen saanut niitä tasoja tosi alhaalle ja se on onnistuneen kevyen viikon ansiota. Nyt samoja hyviä asioita täytyy vain jatkaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan seuraavan viikon treenejä, koska nyt tunnen kehoani taas asteen verran paremmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Back To Top